
Prostriedky na výchovu detí sú neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho procesu, vďaka ktorým dieťa tvorí porozumenie životnému prostrediu a postoja k nemu, duševné procesy, postoj k činnostiam rôznych druhov atď. Toto je základ výchova detí. A čo presne je podstatou tohto problému, pokúsime sa to ešte ďalej zistiť.
Obsah článku
Aké sú prostriedky na výchovu detí?
Prostriedky na výchovu detí sú predmetom duchovných a materiálnych kultúr, ktoré sa používajú v procese vzdelávania s cieľom vyriešiť určité problémy. Medzi vzdelávacie prostriedky patrí:
- art, vedecká literatúra;
- médiá - televízia, rozhlas, časopisy a noviny;
- kultúrne inštitúcie - rôzne výstavy, divadlá, umenie, miestna história, polytechnické múzeá;
- amatérske umenie.
Nástroj vzdelávania je taký, ak zodpovedá nasledujúcim základným podmienkam:
- dôjde k dieťaťu, ktoré sú potrebné, aby sa vnútorný svet dieťaťa rozvíjal všestranný;
- v skutočnosti sa dá naučiť obrazne v akejkoľvek podobe písanej formy alebo ústne;
- vzdelávacie prostriedky prispievajú k všeobecným činnostiam a komunikácii tak dieťaťom a pedagógom, ako aj k rodičom.
Komunikácia ako prostriedok vzdelávania
V procese komunikácie, v hrách, počas športu, v kontaktoch s príbuznými, známymi, rovesníkmi, dieťa pozná svet okolo neho, dostáva vedomosti o systéme hodnôt a vzťahov. Komunikácia so svojimi rovesníkmi, dieťa tvorí svoje sklony, rozvíja svoje záujmy, zatiaľ čo chápe od svojich priateľov.
Ak chcete komunikovať s dieťaťom na pedagogické účely, musíte:
- táto komunikácia bola na jednom princípe vzdelávania v rodine aj v škole;
- v procese komunikácie by malo dieťa mať pocit, že sa s ním zaobchádza ako s cenným človekom;
- при общении ребенок должен получить разнообразные знания, как обращаться с другими людьми, разбираться в людях;
- общение должно быть грамотным и организованным.
По стилю общения оно может быть:
- авторитарным;
- попустительским;
- демократическим.
Чаще всего встречаются смешанные стили общения.
Обучение — средство воспитания
В процессе обучения ребенок не только усваивает знания, но и формирует свои навыки и умения. Учение с целью воспитания должно быть хорошо организовано. Хорошо, если дети в процессе обучения вместе работают над поставленным заданием, обсуждают ход выполнения задания и полученный результат.
Обучение должно быть интересным и значимым для ребенка, он должен уметь радоваться за успехи своих сверстников и переживать за промахи и неудачи других детей, должен быть самокритичным.
Труд как воспитательное средство
Никакие средства воспитания детей немыслимы без труда. В процессе труда ребенок растет во всех отношениях — физически, нравственно, он умнеет и развивается во многих других отношениях.
Для того чтобы труд был действенным средством в процессе воспитания, нужно учитывать следующее:
- труд должен быть для ребенка привлекательным, малыш должен осознавать важность труда, трудовой процесс должен быть хорошо организован, а конечный результат – приносить радость и удовлетворенность;
- труд должен быть хорошо мотивирован, у ребенка должна быть свобода выбора – что и как делать;
- труд для ребенка должен быть посильным, не монотонным.
Ребенок с малых лет должен быть приучен к самообслуживающему труду, тогда он будет ценить и стараться иметь определенный порядок вещей и знать, что для того, чтобы поддерживать порядок, нужно приложить и усилия, и затратить некоторое время. Это развивает и укрепляет волевые качества ребенка.
Для детей очень важно, чтобы начатое дело было не только завершено, но и оценено взрослыми. Так ребенок получит эмоциональное удовольствие от сделанного, а поощрение придаст ему еще больше уверенности и энергии.