Aký prostriedok na výchovu detí je lepšie používať?

Aký prostriedok na výchovu detí je lepšie používať?

Prostriedky na výchovu detí sú neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho procesu, vďaka ktorým dieťa tvorí porozumenie životnému prostrediu a postoja k nemu, duševné procesy, postoj k činnostiam rôznych druhov atď. Toto je základ výchova detí. A čo presne je podstatou tohto problému, pokúsime sa to ešte ďalej zistiť.

 

Hráme

 

Aké sú prostriedky na výchovu detí?

Prostriedky na výchovu detí sú predmetom duchovných a materiálnych kultúr, ktoré sa používajú v procese vzdelávania s cieľom vyriešiť určité problémy. Medzi vzdelávacie prostriedky patrí:

  • art, vedecká literatúra;
  • médiá - televízia, rozhlas, časopisy a noviny;
  • kultúrne inštitúcie - rôzne výstavy, divadlá, umenie, miestna história, polytechnické múzeá;
  • amatérske umenie.

Nástroj vzdelávania je taký, ak zodpovedá nasledujúcim základným podmienkam:

  • dôjde k dieťaťu, ktoré sú potrebné, aby sa vnútorný svet dieťaťa rozvíjal všestranný;
  • v skutočnosti sa dá naučiť obrazne v akejkoľvek podobe písanej formy alebo ústne;
  • vzdelávacie prostriedky prispievajú k všeobecným činnostiam a komunikácii tak dieťaťom a pedagógom, ako aj k rodičom.

Mama hlási dieťa

Komunikácia ako prostriedok vzdelávania

V procese komunikácie, v hrách, počas športu, v kontaktoch s príbuznými, známymi, rovesníkmi, dieťa pozná svet okolo neho, dostáva vedomosti o systéme hodnôt a vzťahov. Komunikácia so svojimi rovesníkmi, dieťa tvorí svoje sklony, rozvíja svoje záujmy, zatiaľ čo chápe od svojich priateľov.

Ak chcete komunikovať s dieťaťom na pedagogické účely, musíte:

  • táto komunikácia bola na jednom princípe vzdelávania v rodine aj v škole;
  • v procese komunikácie by malo dieťa mať pocit, že sa s ním zaobchádza ako s cenným človekom;
  • при общении ребенок должен получить разнообразные знания, как обращаться с другими людьми, разбираться в людях;
  • общение должно быть грамотным и организованным.

По стилю общения оно может быть:

  • авторитарным;
  • попустительским;
  • демократическим.

Чаще всего встречаются смешанные стили общения.

Обучение — средство воспитания

В процессе обучения ребенок не только усваивает знания, но и формирует свои навыки и умения. Учение с целью воспитания должно быть хорошо организовано. Хорошо, если дети в процессе обучения вместе работают над поставленным заданием, обсуждают ход выполнения задания и полученный результат.

Обучение должно быть интересным и значимым для ребенка, он должен уметь радоваться за успехи своих сверстников и переживать за промахи и неудачи других детей, должен быть самокритичным.

Маленькая садовница

Труд как воспитательное средство

Никакие средства воспитания детей немыслимы без труда. В процессе труда ребенок растет во всех отношениях — физически, нравственно, он умнеет и развивается во многих других отношениях.

Для того чтобы труд был действенным средством в процессе воспитания, нужно учитывать следующее:

  • труд должен быть для ребенка привлекательным, малыш должен осознавать важность труда, трудовой процесс должен быть хорошо организован, а конечный результат – приносить радость и удовлетворенность;
  • труд должен быть хорошо мотивирован, у ребенка должна быть свобода выбора – что и как делать;
  • труд для ребенка должен быть посильным, не монотонным.

Ребенок с малых лет должен быть приучен к самообслуживающему труду, тогда он будет ценить  и стараться иметь определенный порядок вещей и знать, что для того, чтобы поддерживать порядок, нужно приложить и усилия, и затратить некоторое время. Это развивает и укрепляет волевые качества ребенка.

Для детей очень важно, чтобы начатое дело было не только завершено, но и оценено взрослыми. Так ребенок получит эмоциональное удовольствие от сделанного, а поощрение придаст ему еще больше уверенности и энергии.