
The moral education of preschool children includes timely and full assimilation of all moral standards. In the course of growth and development, the child forms in himself such basic concepts as respect for others, care for those in need. Patriotic feelings also develop.
The content of the article
What is included in the moral education of preschool children?
With the right moral education of preschool children, it will be possible to avoid many problems in the future, in particular, associated with the child’s acquisition of bad habits and negative experience when communicating with others.
The tasks that are at the head of the moral education of preschool children are: this:
- development of moral feelings in a child;
- the formation of positive skills;
- development of moral behavior;
- the formation of a positive idea of \u200b\u200bthe world and the right actions.
In the course of the formation of moral feelings, the child learns to correctly perceive reality, that is, act in such a way that his conscience requires that. The child develops in himself the necessary sympathies, affection and love, and through this, when making any mistake, he learns to correct it immediately. Otherwise, he is forced to feel chagrin. The task of adults in this case is at the right time to tell the child how to do the right thing, otherwise he will not receive approval from them.
Important moments of moral education of preschool children
It is important to remember that the moral education of preschool children should not include negative emotions, various kinds of discontent and sharp comments towards the child. The basis should be: a manifestation of kindness, protection and support. Educators and parents must give the child an example of the behavior that they expect from the child in the future.
В процессе познавательных игр, а также развивающих занятий,происходит нравственное воспитание у детей вежливости, в том числе развиваются такие понятия, как чувство справедливости и долга. Также развивается проявление уважения ко всем окружающим.
Взрослые должны уделять достаточно внимания анализу и осмыслению поступков ребенка. Нравственное воспитание у детей вежливости будет происходить на должном уровне, если ребенок будет получать четкие разъяснения основных моральных понятий. В данном случае он будет быстро учиться поступать правильным образом в различных ситуациях.
При нравственном воспитании у детей вежливости происходит активное формирование правильного поведенияв рамках социума и семьи. Нравственное воспитание вежливости должно происходить у детей так, чтобы соблюдение всех моральных норм поведения было необходимостью, а не принуждением.
В процессе развития нравственного воспитания у ребенка можно использовать кино, живопись, музыку, литературу, различного рода познавательные игры. Также не стоит забывать, что при нравственном воспитании социальная и семейная обстановка, которая находится вокруг ребенка, должны быть максимально наполнены любовью, заботой и добротой. Только в этой благоприятной для роста среде ребенок будет правильным образом воспринимать необходимые моральные нормы.